Программа дисциплины Свобода собраний и роль массовых мероприятий в публичной политике (Freedom of assembly and the role of mass act - davaiknam.ru o_O
Главная
Поиск по ключевым словам:
страница 1
Похожие работы
Название работы Кол-во страниц Размер
Программа дисциплины Общественный диалог в публичной сфере (Public... 4 213.37kb.
Программа дисциплины «Политическая история России и зарубежных стран. 5 500.35kb.
Кафедра всеобщей и отечественной истории Программа дисциплины политическая... 1 145.74kb.
Программа дисциплины «Правовое обеспечение публичной политики» 8 1047.69kb.
Программа дисциплины История политических учений  для направления... 1 349.52kb.
Программа дисциплины «Границы и конфликты для направления 030200. 1 193.97kb.
Программа дисциплины Политология (обзор) для направления 030200. 1 208.13kb.
Программа дисциплины "Новые медиа и политические коммуникации" ... 1 313.38kb.
Программа дисциплины Качественные методы политических исследований... 1 338.16kb.
Программа дисциплины Для направления 030200. 62 «Политология» (программа... 2 520.9kb.
Программа дисциплины Политическая география  для направления 030200. 4 463.85kb.
Взаимосвязь и сочетание статей Конвенции по защите прав человека... 1 128.33kb.
Направления изучения представлений о справедливости 1 202.17kb.

Программа дисциплины Свобода собраний и роль массовых мероприятий в публичной политике - страница №1/1




Правительство Российской Федерации
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего профессионального образования

"Национальный исследовательский университет

"Высшая школа экономики"

Общеуниверситетская Кафедра публичной политики



Программа дисциплины Свобода собраний и роль массовых мероприятий в публичной политике (Freedom of assembly and the role of mass actions in public policy)

для направления 030200.68«Политология» подготовки магистра

для магистерской программы «Политический анализ и публичная политика» по специализации «Права человека и демократическое управление»

Авторы программы:

Петренко Г.С., преподаватель общеуниверситетской кафедры публичной политики, аспирант кафедры, crimsonsky@yandex.ru

Звягина Н.А., аспирант кафедры публичной политики., zviaguina@yandex.ru

Карастелёв В.Е., аспирант кафедры публичной политики, vprutin@gmail.com
Одобрена на заседании общеуниверситетской кафедры публичной политики «___»____________ 2012г.

Зав. Кафедрой Н.Ю.Беляева


Рекомендована секцией УМС [Введите название секции УМС] «___»____________ 2012 г

Председатель [Введите И.О. Фамилия]


Утверждена УС факультета [Введите название факультета] «___»_____________2012 г.

Ученый секретарь [Введите И.О. Фамилия] ________________________ [подпись]


Москва, 2012

Настоящая программа не может быть использована другими подразделениями университета и другими вузами без разрешения кафедры-разработчика программы.


  1. Область применения и нормативные ссылки (Scope of Use)

Настоящая программа учебной дисциплины устанавливает минимальные требования к знаниям и умениям студента и определяет содержание и виды учебных занятий и отчетности.

Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки/ специальности 030200.68 «Политология», обучающихся по магистерской программе «Политический анализ и публичная политика» по специализации «Политический анализ и публичная политика» изучающих дисциплину «Аналитические центры как субъекты политики».

Программа разработана в соответствии с:


  • Образовательным стандартом НИУ ВШЭ по направлению подготовки 030200.68 «Политология» (уровень подготовки – магистр);

  • Образовательной программой «Политический анализ и публичная политика» по направлению подготовки 030200.68 «Политология» (уровень подготовки – магистр)

  • Рабочим учебным планом университета по направлению подготовки 030200.68 «Политология» (уровень подготовки – магистр), Магистерской программы «Политический анализ и публичная политика», специализации «Политический анализ и публична политика», утвержденным в 2011г.

The present program established minimum demands of students’ knowledge and skills and determines content of the course.



The present syllabus is aimed at department teaching this course, their teaching assistants, and students of the degree program 030201.68 ‘Political Science’, master’s program ‘Political Analysis and Public Policy’, studying Human Rights.

This syllabus meets the standards required by:

  • Standards of National Research University Higher School of Economics of Federal Masters’ Degree Program 030200.68 “Political Science”,

  • Master’s program ‘Political Analysis and Public Policy’ of Federal Masters’ Degree Program 030200.68 “Political Science”,

  • Curriculum of the master’s program ‘Political Analysis and Public Policy’ as of 2011.

  1. Цели освоения дисциплины (Learning Objectives)

Цели освоения дисциплины «Cвобода собраний и роли массовых мероприятий в публичной политике» (Freedom of assembly and the role of of mass actions in public policy) следующие.

Изучить роль прав человека и фундаментальных свобод в политическом процессе, законодательство и практику реализации права на свободу собраний в разных странах, международные и национальные механизмы защиты прав человека.

Показать возможности политического анализа в определении субъектов публичной политики, роли и места негосударственных акторов в политическом процессе, в оценке их политического статуса.

Познакомить студентов с субъектно-институциональным подходом применительно к оценке действительной и прогнозирования будущей роли различных общественно-политических групп использующих публичные массовые мероприятия .


The objectives of discipline "Freedom of assembly and the role of mass actions in public policy” is follows:
To study the role of human rights and fundamental freedoms in the political process, legislation and practice of realization of freedom of assembly in various countries, international and national human rights protection mechanisms.

To show possibilities of the political analysis in defining of political actors, a role and a place of not-governmental actors in political process, in an estimation of their political status and influence; to use institutional and actors-oriented approach with reference to an estimation valid and forecasting of the future role of different social and political groups usig the public mass events.




  1. Компетенции обучающегося, формируемые в результате освоения дисциплины (Learning outcomes)

В результате освоения дисциплины студент должен:

  • Знать определения прав человека, свободы собраний, форм массовых акций, методологические подходы к анализу роли и места массовых акций в политическом процессе, функции и формы участия представителей НКО, политических партий, в массовых акциях, законодательство и практику реализации права на свободу собраний в возможный набор ресурсов и стратегий аналитических центров, типологии аналитических центров, виды аналитических продуктов аналитических центров.

  • Уметь сопоставлять международные нормы и законодательство / практику применения реализации свободы собраний в конкретных странах, .

  • Иметь навыки (приобрести опыт) проведения сравнительного исследования национальной нормативно-правовой базы и международных стандартов на примере свободы собраний, мониторинга ситуации с соблюдением прав человека в сфере свободы собраний, обращения в международные институты по защите прав человека (UN-UPR, ODIHR OSCE etc).

As a result of studying of discipline the student should



  • Know definition of human rights, freedom of assembly, forms of mass actions, methodological approaches to the analysis of the role and place of mass actions in the political process, function and form of the participation of NGOs, political partie in the mass actions, legislation and practice of realization of freedom of assembly;

  • To be able to compare international standards and legislation / practice of realization of freedom of assembly in specific countries, to appeal to international human rights protection institutions and mechanism (UN-UPR, ODIHR OSCE etc), to monitor all of stage of the process of realization of freedom of assambly;

  • Make their own comparative research of the national legal framework and international standards of freedom of assembly, the monitoring the situation of human rights in the field of freedom of assembly, organizing mass actions.

В результате освоения дисциплины студент осваивает следующие компетенции:



Компетенция

Код по ФГОС/ НИУ

Дескрипторы – основные признаки освоения (показатели достижения результата)

Формы и методы обучения, способствующие формированию и развитию компетенции

способность свободно пользоваться русским и иностранным языками как средством делового общения; способен к активной социальной мобильности

ИК-2

Владеет навыками презентации результатов собственных исследований на русском и английском языках

Презентации результатов домашнего задания, эссе и самостоятельной работы

способность применять знания о современных методах исследования, интерпретировать результаты исследований и профессионально их представлять с соблюдением правил профессиональной этики

ИК-9

Использует разнообразные методы и методики оценки влияния применительно к анализу субъектности политических акторов; интерпретирует и оценивает влияние политических акторов на политический процесс

Разбор и обсуждение кейсов, результатов домашнего задания и самостоятельной работы

способность анализировать, синтезировать и критически резюмировать информацию

ИК-10

Распознает различные источники и виды информации, критически использует информация из разных источников, обосновывает выводы своих исследований на основе данной информации

Разбор и обсуждение кейсов, результатов домашнего задания и самостоятельной работы

способность оформлять, представлять и докладывать результаты выполненной работы

ИК-11

Владеет навыками презентации и доклада по результатам выполненной работы

Презентации результатов домашнего задания, эссе и самостоятельной работы

способность использовать полученные знания и навыки в исследованиях политических систем, институтов и процессов, политических субъектов и их взаимодействий на разных уровнях организации общества, в изучении сферы публичной политики, политического управления и контроля, политического и гражданского участия, прав человека

ПК-1

Дает определения публичной политики, субъектов публичной политики, аналитических центров как субъектов публичной политики, использует субъектно-ориентированный подход к анализу публичной сферы, применяет методику анализа публичной политики, распознает различные типы политических акторов и аналитических центров, оценивает их влияние и вклад в публичную политику

Презентации результатов домашнего задания, эссе и самостоятельной работы

способность использовать современные методы обработки и интерпретации комплексной политологической информации (в соответствии с профилем магистерской программы) для решения научных и практических задач

ПК-4

Владеет современными методами обработки и анализа данных применительно к задачам оценки влияния политических акторов

Разбор и обсуждение кейсов, результатов домашнего задания и самостоятельной работы

способность извлекать информацию и эффективно усваивать знания из академического общения, научной и/или публичной дискуссии, с использованием современных средств коммуникации

ПК-17

Демонстрирует навыки коммуникации с использованием современных средств коммуникации

Лекции и семинары с приглашение представителей российских и зарубежных аналитических сообществ (в т.ч. в режиме Интернет конференций)

способность осуществлять самостоятельную подготовку обобщающих аналитических материалов (обзоров, записок, докладов, отчетов, рекомендаций и др.) и предложений для лиц, принимающих решения в политической сфере

ПК-18

Владеет навыками подготовки аналитических продуктов

Разбор и обсуждение примеров аналитических продуктов, результатов домашнего задания и самостоятельной работы




  1. Место дисциплины в структуре образовательной программы (Place of the discipline in the Master program structure)

Настоящая дисциплина относится к профессиональному циклу дисциплин.

Для специализации «Политический анализ и публичная политика» настоящая дисциплина является дисциплиной по выбору.


Изучение данной дисциплины базируется на следующих дисциплинах:

  • Теория и методология политических исследований

  • Современная политическая наука

  • Количественные и качественные методы анализа данных

  • НИС Методика и организация проведения анализа публичной политики

Для освоения учебной дисциплины, студенты должны владеть следующими знаниями и компетенциями:

  • Знаниями политической теории и методологии прикладных социальных исследований, основных направлений и институций современной политической науки, концептов публичной политики, публичной сферы, публичного интереса, общего блага, демократии, государственности, гражданского общества, власти.

  • Компетенциями проведения анализа публичной политики, применения количественных и качественных методов сбора и анализа данных применительно к разным объектам и предметам прикладного исследования.


This course is a professional one, taught in the second year of master’s program ‘Political Analysis and Public Policy’ for specialization ‘Human rights and democracy govenments’. This is an optional course that require prior knowledge in political science and public policy analysis.

This course based on knowledge and competences that were provided by the following disciplines:

  • Theory and methodology of political research,

  • Modern political science,

  • Quantitative and qualitative methods of data collection & analysis

  • Research seminar “Methods of organization and developing of public policy analysis”

The following knowledge and competences are needed to study the discipline:



  • Knowledge of political theory, methodology of political research, main ways and institutes of political science future development, public policy concepts (public policy, public interest, public good, democracy, state, civil society, power & authority),

  • Competences of conducting public policy analysis, using of quantitative and qualitative methods of data collection & analysis for different subjects ant tasks of applied policy research.

  1. Course Plan



Topic

Total hours

Contact hours

Independent students’ work

Lectures

Seminars



Introduction: Freedom of assembly

4

4

-

-



the history of freedom of assembly, national legislation:

17

5

-

12



International law

17

5

-

12



ECHR practice

19

5

2

12



Provaiding of freedom of assambly and the tasks, rights and responsibilities of authorities

20

6

2

12



Monitoring of freedom of assembly

21

6

3

12



law-making in the field of freedom of assembly: a review of current legislation under consideration in the State Duma, the development of recommendations on their acceptance, rejection, development of a model law for the federation and regions.

21

6

3

12



Speaking skills for public events

21

6

3

12



International experience of freedom of assembly

22

5

3

14

Total:

162

48

16

98




  1. Requirements and Grading

Type of grading

Type of work

1st year

Параметры **

1

2

3

4

Current

Essay




8







Written work: no less than 15 000-20 000 symbols (a week before final test)

Home work

8










Documents and oral report: with presentation in .ppt format (before last week of 1st module)

Final

Exam




9







Test: 90 minutes




    1. Course Grade Criteria

The sum of the grades for the presentation, the final paper (and grades associated with preparing and presenting it) and final examination will be translated into a numerical grade according to the corresponding ranges below.

Presentation. Students will prepare presentation during the 1st module. The presentation (15-20 minutes) will be based on the students’ report about think tanks in some region or country. Teacher estimate how full is the report theme is developed, data collection and analysis is conducted etc.

Kind of works material: Monthly monitoring, The answer to the request for statistical information, An assignment to the formal organization of a public event, ECHR decisions analysis

Final Paper. By the end of the 2nd module each student will produce a 10-15 page (15 000-20 000 symbols) research paper that focuses on comparative analyses of results of observations, or preparing a note to UPR about the country. Teacher estimate independent work of student: presentation of the essay (oral report with preliminary results of comparative research), how full is theme is developed, data collection and analysis is conducted etc.

Final Exam in test form (90 minutes) using the LMS system.


  1. Course Description

Introduction.

The basic concepts of the course: public policy & decision-making process, political & policy process (stages of political process, participants of political process: agents & actors); human rigths, freedom of assambly; power & influence.

The instruments for freedom of assembly:

  1. origin and challenges,

  2. policy orientation and referent groups,

  3. research agenda,

  4. influence evaluation,

  5. recommendations.


Topic 1. Freedom of assembly

  1. The basic concepts: the peaceful public rallies, riots, etc.

Human rights and freedoms, a place of freedom of assembly in the human rights system.

View videos from the specific stocks and their analysis



  1. the story of the famous public events, fredom of assambly story


Required readings:
Topic 2. national legislation:
1) The national legislation on freedom of assembly; the basic concept of the theory of law - the hierarchy of law, system of laws in different countries; details of the legislation in the Russian Federation: the Federal law N54-FZ "On Meetings, rallies, demonstrations and pickets", the regional regulatory acts

2) a case study in preparing notices of public events in the region on the issues: the selection of targets, political consequences of a public event, the authority, preparation of notices, scheduling of activities events


Topic 3. International law


  1. review of major systems, where attention is paid to the right to freedom of assembly

The UN system: the Universal Declaration of Human Rights, the Special Rapporteur on freedom of peaceful assembly, UPR, and other special procedures

System OSCE: "Guidelines on Freedom of Assembly"

System CE: European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms, ECHR (general review of practices, more detailed analysis)

2) the study of specific cases considered in the system of the UN mechanisms

Formation of the differences and relationships of various systems.

3) Case study: protecting of the right through using of international mechanisms in specific cases, for example, on May 6 in Russia.



Topic 4. ECHR practice and decisions

1) ECHR: us a body of the Council of Europe, especially the consideration of cases in the ECHR, the procedure for applying to the ECHR, the political and legal implications of ECHR decisions for individuals and states;

2) forming of the base of the legal positions of the ECHR: working with homework: students present analysis 1 of the ECHR by the scheme: the information about the applicant, the plot of the case, the articles, the court position: - whether there an interference in law - whether it was based on the law - whether the interference was necessary in a democratic society. Identify the main legal positions articulated by the court and to assess them (whether they are unique position / voiced for the first time, whether these reference position in follows cases)

a core set of abstracts and legal positions of the ECHR will wformed as a result of lessons


Required readings:

Topic 5. The tasks, rights and responsibilities of authorities in ensuring the right to freedom of assembly.
1) The public authorities involved in the implementation of the right to freedom of assembly, the powers and functions of each of the organs of the ECHR, containing the substance of the decision-making authorities. Activists and police during on mass actions. Practice in other countries: England, Germany, France, USA.

2) work in the 2-groups of Casey. Task is to prepare a safety plan for public events 1) fascist and anti-fascist demonstrations in Dresden, 2) after the violence of the police action.


Required readings:



Theme 6. Monitoring the right to freedom of assembly
1) Introduction to human rights monitoring, the principles and practice of the right of access to information,

Observers at public events: Status of observers, guidelines on freedom of peaceful assembly, the specific observation practice: LegalTeam, OGON etc. The experts at the sessions can be representatives of human rights organizations and groups.

2) homework is to gather information about all public events held over a month.

Сonsideration of examples of thematic monitoring and reporting of both national and international bodies.

Рractical task: preparing a request for information on the number of notifications and the actions, sending a request.
Required readings:




Theme 7. law-making in the field of freedom of assembly:

a review of current legislation under consideration in the State Duma, the development of recommendations on their acceptance, rejection; development of a model law for the federation and regions.


Required readings:



Optional readings:





Theme 8. Speaking skills for public events:

1) the types of presentations, training

2) the practice of public speaking
Required readings:




Optional readings:



  1. Teaching Methods and Recommendations




    1. Recommendations for course teacher

It is recommended to use interactive teaching methods which allow for most student participation such as: discussions, case studies, role plays. It is also expected that videos, Power Point presentations, and distant video conferencing will be used for teaching.

The course is intended to be based on real-life case studies, multimedia examples and current events.



    1. Recommendations for Students

The course format mixes lectures, group discussion, and video presentations. Students should take notes, both on lectures and on the reading, and presentations, with the intention of addressing the key themes of the course.

The readings are demanding and require intensive examination of a broad variety of issues and modes of thought. Students are encouraged to express diverse perspectives. You are likely to encounter strong opinions and it is inevitable that at least some of these opinions will make you or your colleagues uncomfortable. You will be expected to strike a healthy balance between arguing your own position on these issues, listening to others, and helping the class as a collectivity to explore how the authors that you read defend their approaches. Students and the instructors should interact with each other in a mutually respectful manner. They should articulate their ideas, concerns, arguments, critical questions and responses without alienating, marginalizing, or humiliating anyone. (For example, please avoid disrespectful ad hominem arguments, slanderous statements, hurtful stereotyping, or intentionally offensive non-verbal gesturing). I am not requiring you to be “PC” (politically correct), but rather “BC” (basically civil).



  1. Grading Estimation

    1. Provisional Topics for Current Control

Provisional Topics for Presentation

  • Freedom of assamblys in United Kindom

  • Freedom of assamblys in Poland

  • Freedom of assamblys in Italy

  • etc.


Provisional Topics for Final paper



  • etc.

    1. Provisional Questions for grading estimation

Provisional Questions for Final Exam:








  1. The rule of forming cumulative grade

Cumulative grade for current work formula is:

Оcurrent = 0,5·Оpresentation + 0,5·Оfinal paper;

Final cumulative grade formula is:


Оfinal grade = 0,4·Оtest + 0,6·Оcurrent
In the Master Degree Certificate the final grade will be written down.


  1. Reading and Materials

    1. Textbooks and Readers




    1. Required Reading



    1. Optional Reading






  1. Equipment

А projector (the course includes the active work of the students, preparing presentations)






Брак — это любовь, которую попросили еще кое о чем. Войцех Бартошевский
ещё >>