Имам Хомейнини шяхсиййятинин юлчцляри - davaiknam.ru o_O
Главная
Поиск по ключевым словам:
страница 1
Похожие работы
Название работы Кол-во страниц Размер
Восьмая Вокруг Слов Суфьяна ибн Уейна Говорит имам Суфьян ибн Уейна 1 193.21kb.
Г. Бондуку, стадион Имам Али Тимите 1 60.67kb.
Сады праведных 31 5379.33kb.
Имам саджад (да будет мир с ним!) Перевод: Малики Ибрагимовой в глубине... 1 330.06kb.
Имам али (да будет мир с ним!) Перевод: Алмата Абсаликова Рождение 1 184.06kb.
Луи-мишель колла божья благодать 4 623.27kb.
Имам Абу Ханифа Содержание 3 493.76kb.
Книга о голоде Имам аль-Хафиз Абу Бакр ибн Абу ад-Дунья 5 652.03kb.
Перевод: Малики Ибрагимовой 1 312kb.
Изложение достоверного сборника аль-бухари имам Абу аль-’Аббас 7 1098.67kb.
С именем Аллаха Милостивого, Милосердного! Сказал имам ибн Хазм 1 302.48kb.
Информация по первому пленарному заседанию Общественной палаты 1 38.13kb.
Направления изучения представлений о справедливости 1 202.17kb.

Имам Хомейнини шяхсиййятинин юлчцляри - страница №1/1



Айятуллащ Ъяфяр Сцбщани
Имам Хомейнини шяхсиййятинин юлчцляри
Заманын эярдиши аъы вя ширин анлары, бюйцк вя кичик щадисяляри юз ичиндя щязм едяряк, онлары тящлил едир. Бу щадисяляр ня гядяр язямятли, щяйяъанлы вя сясли-кцйлц олсалар да, мцяййян бир мцддятя гядяр ъащанын йаддашында галыб, диггятляри юзцня ъялб едир. Лакин эцнляр кечдикъя, заман китабынын вараглары чеврилдикъя йаваш-йаваш щадисяляр юз рянэини итирир, онларын парылтысы азалыр вя тядриъля тарихин йаддашына эетмяйя башлайырлар. Бязян, щятта тарихин йаддашында беля онлара айдын бир йер тапылмыр.

Бу арада, щадисялярин бязиси тамамиля бир мцстясналыг кясб едирляр вя дцнйанын дяйирманы ня гядяр эцълц вя гцдрятли олса да, онлары щязм едя билмир. Бу щадися, санки дцнйанын мядясиня дцшмцш бир брилйант кими олур вя щеч вахт башга бир цнсцря чевриля билмир. Щязметмя апаратынын щяраряти она тясир едя билмир вя бу сябябдян щеч заман унудулмур. Заманын эярдиши ону кющнялдиб, тяравятини азалда билмир. Бу ъцр щадисяляр истисналыг тяшкил едирляр вя надир хцсусиййятляриня эюря сабитлийя вя даимилийя маликдирляр. Бу хцсусиййят бир тяряфдян щадисянин бир миллятин дининя вя айинляриня баьлылыьындан, диэяр тяряфдян ися динин инсанын фитряти иля баьлы олмасындан ибарятдир. Бу ики ъящятин нятиъяси щадисянин миллятлярин гялбиндя вя йаддашында сабит вя унудулмаз галмасына сябяб олур. Инсанын йаранышы дин вя фювгялтябии истяклярля гарышмышдыр вя онлар щеч вахт инсандан айрылмыр. Инсан ня гядяр инсандырса, онун тябияти даима бу ъцр истяк вя мейллярля бирликдядир вя тябии олараг инсанын дахили вя ядяби истяк вя мейлляри иля баьлы щадисяляр щеч вахт унудулмур вя хатирялярдян силинмир. Бу принсип цмуми бир принсипдир ки, ня Шярг таныйыр, ня дя Гярб. Бу принсипя ясасланараг, ислам ъямиййяти вя бяшяриййят тарихи юз йцксяк фикир вя яндишяляри иля, садиганя сяй вя тялашлары иля тарихин истигамятини дяйишдирмиш Щязрят Имам Хомейни гцдси-сярянин шяхсиййятини щеч вахт унутмайаъагдыр.

О, еля бир шяхсиййятдир ки, илащинин лцтфцня етимад едяряк вя юз мягсядляриня инанараг 2500 иллик гядим бир гурулушу тарихин зибилханасына эюндяря билди, ислам ъямиййятиня йени бир юзцнц дяркетмя бяхш етди, юзцнц унутмаьын тоз-торпаьыны ислам ъямиййятинин чющрясиндян силиб, ону юзцнцн щягиги шяхсиййяти иля таныш етди. Бу шяхсиййят вя бу щадися инсанларын дини вя иманлары иля баьлы олдуьуна эюря сабит вя ядяби олаъагдыр, унутганлыг тозу онларын цзяриня гонмайаъагдыр.

Ислам Ингилабынын баниси, мцстязяфляр вя мярщумлар ъямиййятинин ойадыъысы олан Имам Хомейнинин шяхсиййятинин мцхтялиф юлчцляри вардыр вя бцтцн бу юлчцляри бу мягаляйя сыьышдырмаг мцмкцн дейилдир. О, сюзцн гысасы олараг, елми иля ямяли бирляшдирян, ирфан вя яхлагы юзцндя тяъяссцм етдирян камил бир инсан иди. О, алимлийи вя реал ишляри иля ислам ещкамлары, сийасяти вя щцгугунун бяйанедиъи иди.

О, тякъя елм сащясиндя иряли эетмямишди, о, иътимаи вя сийаси фяалиййятиндя дя зяманянин вязиййятини айдын баша дцшян, дярди вя дярманы бир-бириндян айыра билян шяхс иди. Онун тякяббцр эюстярмяк вя щюкмранлыг етмяк истяйянляря щядяси бу адамлары титрядян ялиндяки тазийаня иди. О, беля адамларын планларыны пуча чыхардырды.

Онун ирфани вя фялсяфи мягамы, алимлийи вя фяалиййяти, ядяби зювгц вя сюзцн инъяликляри иля танышлыьы, дцнйа сийасятиндян асан олмасы, юйрядиъи вя йарадыъы яхлагы, онун эеъя йарысында щамыны щярякят эятиря билян мцнаъатлары – бцтцн бунлар онун шяхсиййятинин эениш юлчцляринин эюстяриъисидирляр. Лакин, щяр шейдян юнъя бу барядя ону демяк лазымдыр ки, онун бцтцн ясярлярини вя йарадыъылыьыны архасынъа апара билян ики гиймятли хцсусиййяти вар иди:



  1. Илк йарадылыша вя гийамятин баш веряъяйиня (мяада) иманы, эцълц вя принсипиал имана малик олмасы. Санки эюзляринин гаршысындакы пярдя кянара чякилмиш вя о тябиятин архасында оланы юз эюзляри иля эюрмцшдц.

  2. Ислам арзу вя мягсядляриня ешги вя бу ешг йолунда гурбан эетмяйя щяср олмасы.

Бу ики цнсцр онун шяхсиййятинин бариз вя щейрятедиъи сящифяляриндян сайылыр. Бунларын ясасында онун шяхсиййятинин бязи ъящятляриня дя мцраъият едяк:
Ы. Дцнйанын вязиййятиндян аэащ олмасы

Имам Садиг ялейщяссялам гыса бир щядисля буйурур: «Ял-алем бизяманя ла тящяъум ялейщиллявабис» - йяни, зяманянин вязиййяти вя шяраитиндян аэащ олан адам щеч вахт эюзлянилмяз щадисялярдян тяшвишя дцшмяз. Бу щядисдя, рящбярлийин шяртляриндян бири бяйан едилмишдир. Рящбяр юзцнцн нцфузедиъи бахышлары иля онун цммятинин пусгусунда дайанмыш аъы вя хошаэялмяз щадисяляри эюрмяйи вя она чаря дцшцнмяйи баъармалыдыр. Имамын шяхсиййятинин юлчцляриндян бири онун дцнйанын вязиййятиндян вя зяманянин шяраитиндян аэащ олмасы иди. Дцнйада ислам ялейщиня формалашан сийаси вя гейри-дини щярякатлары йахшыъа таныйырды вя онларын щамысыны нязярдя сахлайырды. О, яэяр ъаванлыг чаьларындан бу ъцр хцсусиййятляря малик олмасайды, щакимиййяти яля алдыьы гоъалыг вя ащыл ъаьларында ислам ингилабына гятиййят вя мющкямликля он илдян йухары бир мцддят ярзиндя рящбярлик едя билмязди вя щятта дцшмянляри беля щейрятя вя тяяъъцбя сала билмязди. О, юзцнцн бу хцсусиййяти иля ъаванлыг чаьларындан юлкянин щям хаин, щям дя салещ башчыларыны таныйырды. Зяманянин имканлары иъазя вердийи гядяр мцхтялиф йолларла сийаси мясяляляри изляйирди.

Шямси тарихи иля 1304-ъу (м.1925) илдян башлайараг 1320-ъи (м.1941) иля гядяр давам етмиш Рза ханын боьуъу щакимиййяти илляриндя бцтцн васитяляр дювлятин ихтийарында иди вя щятта сийасятдян узаг олан китаблар беля аз чап едилирди. Лакин 1320-ъи илин шящривяр айында (м. август 1941) мцттяфиг ордуларын ирана дахил олмасындан вя икинъи дцнйа мцщарибясинин башланмасындан сонра гялямлярдяки вя сюзлярдяки зянъирляр ачылды. Щязрят Имам бу фцрсятдян истифадя едяряк «Мин иллик сирляр» адлы рисаляси иля щягигятляри сюйляди вя чох шейин цзяриндян пярдяляри галдырды. Онун сярраст гялями, лятиф дили вя щямчинин «Сирлярин кяшфи» китабындакы щяйяъанлы мятлябляр Иран мцсялманларынын гялбиндя тязя рущлар ямяля эялирди. О, «Рза хан цлямалар иля ня цчцн пис иди?» адлы мягалясиндя Рза хан щюкумятинин мащиййятини шярщ етди вя рущанилярин уъа мягамыны инсанлар цчцн ачыглады. 1324-ъц (м.1945) илдя чап едилмиш бу китаб Иранда бюйцк щяйяъан дальасы йаратды. «Сирлярин кяшфи» китабы тякъя ягидя вя фикир китабы дейилди, о ейни заманда камил бир сийаси китаб иди. Щязрят Имам тявазюкарлыг мягсядиля китабин мцяллифин ады эюстярилмядян чап етдирмясиня вя мцяллифин адынын танынмамасыны истямясиня бахмайараг вя сямими олараг Аллащ цчцн едилмиш ишляр даща чох йайылдыгларына эюря мцяллифин ады эюстярилмямиш китаб йазычынын даща чох мяшщурлашмасына сябяб олду. Щяр бир щалда, щяр ким о китабы охуса анлайар ки, Щязрят Имам о заманлардан йцксяк сийаси тяфяккцря малик олмушдур вя щямишя фасид гурулушларын явязиня ислам идаря цсулунун гурулмасыны истямишдир. Мцттяфигляр 1324-1325-ъи (м.1945-1946) иллярдя Ираны тярк етдиляр. Мцстямлякячиляр йеня дя бу ъцр мяслящят билдиляр ки, Рза ханын оьлу щакимиййят башында олуб, атасынын планларыны рийакарлыгла давам етдирсин. Бир гядяр кечдикдян сонра истибад йенидян Ирана гайытды вя заман кечдикъя онун гцдряти даща да артды. Лакин бу дюврдя, йяни 1325-ъи илдян 1340-ъы иля гядяр (м.1946-1961) Имами биз тамамиля сакит вя арам эюрцрцк. О, йалныз фищг, цсул, яхлаг, фялсяфя елмляринин тядриси иля мяшьул олур вя сийаси мясяляляр цзря чох аз фикир сюйляйирди. «Сирлярин кяшфи» кими бир китабы ярсяйя эятирмиш, ону щяйяъанландыран вя щярякят эятирян гялями щарада иди? Ня цчцн 1325-1340-ъи (м.1946-1961) иллярдя о фяалиййят эюстярмир вя анъаг елм сащясиндя чалышырды? Бурада еля бир мясяля вардыр ки, она чох аз диггят йетирмишляр вя щямин мясяля будур: мярщум Айятуллащ цзма Бцруъярди 1324-ъи (м.1945) илдя Бцряъярд шящяриндян мцалиъя цчцн Тещрана эетдийи заман Гум шящяринин рящбярляри вя фазилляринин истяйи иля бу шящярдя мяскунлашды вя 1325-ъи (м.1946) илдя Айятуллащ цзма Исфащаны вяфат етдикдян сонра дини рящбярлийи ющдясиня эютцрдц. О, щягигятян бюйцк вя мисилсиз бир инсан, явязолунмаз фягищ иди.

Мярщум аьайи Бцруъярдинин Гума дявят едянлярдян бир олан Имам беля бир мяръянин мясулиййятляри ющдясиня алдыьыны эюрцб, сакитляшди. Сийаси мясяляляри бир-баша излямяйи лазым билмяди вя юзцнямяхсус бир сябрля сцкут мющцрцнц додагларына вурду. Даща аз данышырды вя бу хцсусиййят рущи уъалыьа малик олан камил инсанлара аид олур ки, бязян уъа фикирляри, тясирли эюстяришляри олмасына бахмайараг сусурлар. Бу ъящятдян Щязрят Имам бюйцк мяръянин ещтирамыны сахлайыб, йалныз лазым олдугда вя хцсуси эюрцшлярдя бязи мятляблярдян данышырды. Ямирял мюминин ялейщяссяламдан 12 миня гядяр хцтбя, мяктуб вя кялмя галмышдыр вя бцтцн бунлар пейьямбярин (с) дцнйасыны дяйишдикдян сонракы дюврляря аиддир. Щалбуки, о рисалят дюврцндя дя бу ъцр мялуматлара вя билийя малик иди. Лакин Пейьямбярин (с) мцгабилиндя щям сакит иди вя о да сцкут мющцрцнц додагларына вурмушду. Беля бир хцсусиййяти биз Щязрят Имамда да мярщум Бцруъярдинин мяръяиййяти дюврц ярзиндя эюрцрцк. Лакин, гейд олундуьу кими мцщцм мясяляляри йаддан чыхартмаз вя щяссас мягамларда лазым олан гейдлярини билдирди.


Айятуллащ цзма Бцруъярдинин вяфаты вя йа Имамын щяйатында дюнцш нюгтяси

Айятуллащщ цзма Бцруъярди 1341-ъи илин фярвярдин айында (м. март, 1962) дцнйадан кючдц вя онун юлцмцнц чохдан эюзляйян шащ юз хаин планларыны бир-биринин ардынъа йериня йетирмяйя башлады. Фцрсяти мцнасиб билиб Иранда мяръяиййяти зяифлятмяк истяди вя инсанларын Иранын хариъиня мцраъият етмяляри цчцн мярщум Айятуллащ цзма Щякимя башсаьлыьы телеграмы эюндярди. О, бязян дейирди: «Инди манеяляр арадан галхмышдыр вя ислащат програмларыны йериня йетирмяк лазымдыр. Бизим планларымызын иръасына мане ола биляъяк шяхс Иранда артыг эюзя дяймир». Бир гядяр кечмяди ки, яйалят вя вилайят янъцмянляринин (шураларынын) низамнамяси тясдиг олунду. Бу низамнамядя бизим асимани мцгяддяс китабымыз тящгир олунду вя онун рясми ганунларындан бир щисся айаглар алтына салынды. «Яйалят вя вилайят янъцмяляринин низамнамя лайищяляри» бир сынаг лайищяси иди ки, рущанилярин она вя ислам цсулунун горунмасына якс-тясири юйрянилсин. Лайищянин ясас принсипляри щямин эцн пайтахтын ахшам гязетляриндя, йяни «Кейщан» вя «Еттелаат» гязетляринин 1341-ъи ил 15 мещр нюмрясиндя чап олунду.

Имам Хомейнинин елминдян аз да олса бящрялянмиш вя хцсуси мяълислярдя онун дювляти вя дювлятин ислама олан пис ниййятли мцнасибятини тянгид етдийини эюрмцш редактор фцрсят мцнасиб билиб «Кейщан» гязетинин бир нцсхясини онун щцзуруна апарды. О, мяьриб намазыны гылмышды вя эеъя намазыны гылмаьа башламаг истяйирди: О, заман онун шяряфли диггятини яйалят вя вилайят янъумянляри щаггында низамнамянин мязмунуна ъялб етди: Онун симасында шиддятли наращатлыг щисс олунду. Имам эеъя намазыны ъамаатла бир йердя гылды. Сонра кцрякяни мярщум Ешраьини йанына чаьырды вя она тапшырды ки, Айятуллащ Щаеринин евиня эетсин вя ондан хащиш етсин ки, о заманын мярхялярини евиня дявят етсин. Ады чякилян низамнамя иля баьлы бирликдя фикирляшиб, гярара эялсинляр.

Щямин эеъя Айятуллащ Щаеринин евиндяки тянтяняли йыьынъаг вящдят вя бирлийин эюстяриъиси иди. Рущанилярин шащын авантцраларына гаршы мцгавимят вя дурушларыны якс етдирян цмуми телеграмлар эюндярилмяйя башлады. Лакин бу телеграмларын арасында Имамын телеграмы дюнмязлийи вя барышмазлыьы иля хцсусиля сечилирди. Ики ай давам едян бу чыхыш, онун телеграмлары вя ятрафа эюндярдийи мяктублар милляти онун шяхсиййяти иля таныш етди вя инсанлар тядриъян юз рящбярини танымаьа башладылар. Яйалят вя вилайят янъцмянляри фяалиййятляри сона йетди вя о заманын щюкумяти хцсуси рийакарлыгла низамнамянин тясдиг едилмяси просесини сахлады. Лакин башга бир щийля иля бир нечя айдан сонра 6 бяндли лайищя ады иля щагг иля батили бир-бириня гарышдырдыьы йолу давам етдирмяйя башлады. Беля бир шяраитдя Имамын дюнмязлийи, мющкямлийи вя истигамяти даща дольун ашкарланды вя референдуму бойкот етмякля, дювлят апаратына мцгавимят эюстярмякля, цмуммилли матям елан етмякля щаким зумрянин щейсиййятиня мющкям зярбя вурду. Беля бир вязиййятя вя шяраитдя Имам 1342-ъи илин Хордад айынын 15-дя (м. 1963-ъц ил, ийун айынын 4-дя) щябс едилди вя Имамын щябс олунма хябяринин йайылмасы иля Тещранда нцмайиш олду. Нцмайиш нятиъясиндя бир груп ислам ювлады шащ ъялладлары тяряфиндян шящид едилди вя Хордад айынын 15-дя щямишялик олараг матям эцнц елан едилди. Сяккиз ай щябсдя олдугдан сонра дахили вя хариъи тязйиглярин тясири алтында Имам азад едилди вя о, Гум шящяриня гайытды. Бир гядяр кечмяди ки, 1343-ъц илин абан айында (1964, нойабр) Иранда олан бцтцн Америка мцтяхяссисляринин тохунулмазлыг мясяляси ортайа чыхды вя о дюврцн парламенти Исламы вя мцсялманлары алчалдан щямин гануну тясдиг етди. Имам юзцнцн гызьын вя щяйяъанлы чыхышы иля вя юзцнямяхсус бир давакарлыгла йени бир ингилаб етди. Нятиъядя о, щябс едилиб Тцркийяйя сцрэцн едилди. Щакимиййятдя оланлар Имамын Тцркийядя сцрэцндя олмасыны истямяди вя бир чох щесабламалардан, эютцр-гойлардан сонра гярара алынды ки, Имам 1346-ъы (м.1967) илдя Тцркийядян Ирагын Няъяфи-Яшряф шящяриня сцрэцн едилсин. Дювлят онун елми мцщитдя гапалы галмасыны вя сюзляринин аз ешидилмясини истяйирди. Лакин бу айыг рящбяр Няъяфдя олдуьу мцддятдя Иранда баш верян бцтцн щадисяляри нязарятдя сахлайарды вя мцгавимят оъагларына кюмякляр едирди. Юзцнцн мяктублары иля, сюз вя бяйанатлары иля инсанларын етиразларыны эцъляндирирди.

Нящайят, режим аьылсызлыг едяряк Имам ялейщиня, «Еттеелаат» гязетиндя мягаля чап етдирди. Мягалянин чап едилмяси иля юлкядя эениш бир щярякат башлады вя режим даща бу щярякатын гаршысыны ала билмяди вя бу ингилаб 1356-ъи илин дей айындан башлайыб (м. декабр 1977), 1357-ъи илин бящмян айына гядяр (м. феврал 1979) давам етди. Рущанилярин, елми щювзялярин, университетлярин, сянайе мяркязляринин, идарялярин вя нящайят щцгуг-мцщафизя органлары ишчиляринин цмуми тятилляри 1357-ъи илин 22 бящмяниндя (м. 1979-ъу илин 11 февралында) 2500 иллик бир режимин чюкмясиня вя тарихя тапшырылмасына сябяб олду.
2. Фялсяфи вя ирфани юлчц.

Иманын фялсяфи вя ирфаны юлчцсцнц анламаг цчцн онун ъаванлыг дюврцндян башлайараг мяръяиййят дюврцня гядяр онун елми йцксялиш йолундан йыьъам шякилдя данышмаг лазымдыр.

Имам щиъри-гямяри тарихи иля 1320-ъи илдя (м. 1902) ъямадийялсани айында бир елм евиндя эюзцнц дцнйайа ачды. Ушаглыг илляриндя атасыны итирмиш вя бюйцк гардашы Айятуллащ Пясяндидянин щимайяси алтында бюйцмцшдцр. Ушаглыг вя йенийетмялик чаьларындан башлайараг онун нцфузедиъи бахышлары, эениш алны вя щяссас эюзляри онун хцсуси бир истедада малик олмасыны эюстярирди. О, фарс вя яряб ядябиййатыны юз доьулдуьу йердя бядии мяна вя бяйан дяряъясиндян юйрянди. Сонра даща йцксяк тящсил алмаг цчцн щиъри-гямяри тарихи иля 1329-ъу илдя Ярак шящяриня мцщаъият етди. Ярак шящяриндя о заман бюйцк илащиййат адамы Айятуллащ цзма Щаери гцдси-сяря тяряфиндян йени бир елми щювзя йарадылды. О, бу щювзяни щиъри-гямяри тарихи иля 1323-ъи илдя тясис етмиш вя 1340-ъы иля гядяр ону идаря етмишдир. О, яйалятлярдян эялмиш алим вя фазилляри арада ъямляшдирмишди.

Щязрят Имам мярщум Щаеринин Гум шящяриня кючцрцлмясиндян сонра йени бир елми щювзя тясис етмяк цчцн йубанмадан Ярак шящяриндян Гум шящяриня эялди. Бурада о, бюйцк устадлардан, о ъцмлядян мярщум Айятуллащ Щаъы Сеййид Мящяммяд Таьы Хансаридян даща йцксяк тящсил алды. Гум шящяриндя 4 ил галдыгдан сонра, щиъри гямяри тарихи иля 1344-ъц илдя Айятуллащ Щаеринин дярсляриндя иштирак етмяйя лайиг эюрцлдц вя 1355-ъи иля гядяр мярщум Щаеринин йанында фигщ вя цсул дярсляриндян бящрялянди. О, юз устадынын мцщцм дярсляринин бир щиссясини йазылы шякля салмышды, йяни Айятуллащ Щаеринин ахырынъы фигщ вя цсул нязяриййялярини «Гяваид» (Гайдалар) адлы бир китабча щалына эятирмишди. Гумда елми щювзянин тясис едилмяси арада ящли-бейт щяряминдян бящрялянмяк вя она бящря вермяк цчцн бюйцк фялсяфи вя ирфани шяхсиййятлярин орада йерляшмяляриня сябяб оду вя бу арада ики бюйцк шяхсиййятин - мярщум Айятуллащ Шащабади вя мярщум Айятуллащ Ряфи Гязвининин адларыны чякмяк олар. Щязрят Имам беш ил Айятуллащ Шащабадинин йанында ирфаны вя фялсяфяни ися мярщум Айятуллащ Ряфинин йанында юйрянди. Лакин бу ики шяхсиййят арасында даща чох мярщум Шащабадини севирди вя дейирди: «Мян индийя гядяр беля бир лятафятдя инсан эюрмямишдим» вя ялавя едилди ки, мян дя илк эюрцшцмцздя она Есфары1 тядрис етмяйи тяклиф етдим. О юз устады иля еля арифаня вя ядябъя ряфтар едирди ки, яэяр бир эцн дярс ики саат артыг давам етсяйди беля, йорьунлуьу щисс етдирмязди. Устад цзцрлц бир сябябя эюря, мясялян беш дягигя дярс кечяндя дя етираз етмязди. Онун бу хцсусиййятлярини устады башгаларына да сюйляйярди. О, ирфаны вя фялсяфя мясяляляриндя устадын щаггына инанырды вя мясялялярин йалныз изщар едилмяси вя ортайа гойулмасы иля кифайятлянян вя мясялялярин мащиййятиня вармайан бир чох фялсяфя вя ирфан устадларындан фяргли олараг, илащиййат мясялялярини щягигятян дяриндян юйрянмишди вя щяр ня дейирдися сямими гялбдян дейирди, бязи мясялялярдя ися шащидлик дяряъясиня гядяр йцксялмишди. О, щяр ики елмя мараг эюстярмякля нязяри вя ямяли ирфанлара юзцнцн хцсуси мцнасибяти вар иди. Бу фянн цзря йаздыьы яла ясяр онун бюйцк бир истедада малик олдуьунун эюстяриъисидир. «Мисбащил щядиййя фил вилайя вял хилафя» ясяри адлар вя сифятляр барясиндя ирфани бящсдир вя зяманянин надир ясярляриндяндир. Чох аз сайда ирфан сащиби бурада йазыланларын дяринлийиня еня билярляр. Шаэирдлярин кямиййяти ону щеч вахт наращат етмирди. О, даща чох кейфиййятя фикир верярди. Бу ъящятдян мярщум шящид Мцтящщярийя щяддиндян артыг гиймят верярди.


3. Имамын яхлаг юлчцсц

Айятуллащ узма Щаери вяфат етдикдян сонра о, пянъшянбя вя ъцмя эцнляринин ахшамлары яхлаг адында дярс тядрис етмяйя башлады. Бу дярс зяманя щакимляринин эюзцндя бир тикан кими иди. О, бу бящси яхлаг дярси кими башлады вя ганунилик бахымындан щювзянин башга дярсляринин щюкмцня малик иди. Чцнки щямин эцнлярдя тядрисдян башга бцтцн топлантылар гадаьан иди. Буна эюря дя онун гаршысыны ала билмирдиляр. Имам бу дярсдя яхлаги мясяляляри ирфани вя сийаси мясялялярля гарышдырараг бяйан едирди вя бязян щакимиййятин дярся манечилик тюрятдийиня вя дярслярин гаршысыны алдыьына эюря дярс йерини Фейзиййя мядрясясиндян Щаъы Молла Садыг мядрясясиня дяйишдирирди. Бцтцн щалларда вя щямин шяраитдя «Ял ярбяин» кими дяйярли китабыны йазды. Бу китаб онун мярщум Щаеринин вяфатындан сонра щиъри-гямяри тарихи иля 1358-ъи иля гядяр пянъшянбя вя ъцмя эцнляриндя давам едян яхлаг дярсляринин иъмалы иди. Режимин Имамын евиня вящшиъясиня щцъумундан сонра йоха чыхмыш бу китаб хошбяхтликдян бир нечя иллярдян сонра тапылараг чап едилмишдир. Щямин дярсляри вя рущани мяълисляри хатырлайанлар Имамын сюзляринин гялбляря вя рущлара тясиринин йада сала билярляр. Щямин яхлаг дярсляриндя бир дяфя иштирак етмяк инсаны о дяряъядя дцнйайа вя онун бяр-бязякляриня гаршы етинасыз едирди ки, инсан йалныз вя йалныз мянявиййата гиймят верирди. Щязрят устадын яхлаг дярсляри о заманын тялябя вя фазилляриндя еля бир язямятли дяйишиклик ямяля эятирмишди ки, сейрц-сцлук мясяляляри тядриъян фазиллярин арасында юзцня йер ачды вя онлар чох заман чалышырдылар ки, юз данышыг вя давранышларынын ислам яхлагына уйьунлашдырсынлар. Имамын яхлаг мясяляляриня баьлылыьын нисаняляриндян бири бу иди ки, яэяр мяълисдя бир няфяр мцсялманлыьы тящриф едя биляъяк бир сюз данышса иди о, Имамын шиддятли етиразы вя инъиклийи иля цзляширди вя имам онун сюзцнцн давам етдирмясинин гаршысыны алырды. Онун ислам яхлагына баьлылыьынын диэяр нцмуняси будур: Имам Фейзиййя мядрясясиндя бир груп цчцн фялсяфяни тядрис едирди. Бир эцн дярсин ящямиййятиндян аэащ олмайан Гум шящяринин о гядяр дя танынмайан мцдяррисляриндян бири бир няфяря «Парылтынын шярщи» китабыны тядрис едирди. Имам мядрясяйя дахил олуб, онун тядрисля мяшьул олдуьуну эюрдцкдя дярщал байыра чыхыр вя щямин эцн о мяркяздя дярс демяйя щеч бир вяъщля разы олмур. О дейир: «О мяндян яввял дярси башламышдыр вя биринъилик щаггы онундур. О, узун илляр ярзиндя дярс дедийи бязи мясъидляря дахил олан кими ики рцкят тящиййят намазы гыларды, сонра ися дярся башлайарды. Тялябялярин онун дедийи дярся лайиг олмаларыны ялдя етмяйинъя онлары дярсляриндя иштирак етмяйя иъазя вермязди. Онун цчцн шаэирдлярин кямиййятия ящямиййят кясб етмирди. Кейфиййятя щяддиндян зийадя диггят йетирирди. Бу ъящятдян мярщум Айятуллащ шящид Мцтящщярийя щяддиндян артыг гиймят верирди вя онун сюзляриня диггятля гулаг асырды. Мян юзцм Имамын йаздыьы гейдляри эюрмцшям ки, шящид Мцтящщяринин етиразларыны суаллар вя ъаваблар шяклиндя юз китабында эюстярмиш вя онлары тящлил етмяйя чалышмышдыр.


4. Имамын алимлик вя иътищад юлчцсц

Щязрят Имам он бир ил щювзя тясисчисинин фищг вя цсул дярслярини юйрянди вя онун вяфатындан сонра али тящсил алмаьа башлады вя щеч вахт бу ики елми юз бящсляриндя бир-бириндян айырмырды. Тядрисдян ялавя олараг щювзянин мярщум Айятуллащ Мущяггиг Дамад вя Айятуллащ Щаъы Сеййид Ящмяд Зянъаны гцдси-сяря кими бир чох бюйцк алимляри иля фигщ цзря мцштяряк мцбащисяляр едирди. Щиъри гямяри тарихи иля 1346-ъы илдя мярщум Айятуллащ Бцруъярди Гума эялдикдя ися онун дярслярини гызышдыран шяхслярдян бири Имам иди.

Фигщ методлары бахымындан мярщум Бцруъярдинин мярщум Щаери иля ашкар фярги вар иди. Мярщум Щаери мцбащисяйя, щягигятин цзя чыхарылмасына вя мясялялярин дяринлийиня бахмаьа тядгигата нисбятян цстцнлцк верирди. Щалбуки, Бцруъярди мясялянин тарихи цзря тядгигатлар апарылмасына, илк ясярлярдя цмуми вя хцсуси фигщлярин фятваларына диггят йетирилмясиня щяр шейдян юнъя ящямиййят верирди. О, щямчинин мцбащисялярин дяринлийи бахымындан да цстцн иди.

Щязрят Имам мярщум Бцруъярдинин дярсляриндя иштирак етмякля онун дярсляринин мащиййятини юйрянди вя алимляри онун цсулундан истифадя етмяйя дявят етди. Имам щиъри-гямяри тарихи иля 1364-ъц илдян 1370-ъи иля гядяр мярщум Бцруъярдинин дярсляриндя иштирак етди. Нятиъядя, щяр ики устадын методларынын мязиййятлярини бир-бириня гарышдырды вя юзц фигщдя вя цсулда метод сащиби олду. Щяр ики методун тяркибиндян, йяни тящлили мясялянин мащиййятиня бахмаг вя дярин мцбащисяляр иля мясялянин тарихини тядгиг етмяк, яввялдя йашайан алимлярин дедиклярини юйрянмяк иля йени бир йолун ясасыны гойду. Щиъри-гямяри тарихи иля 1364-ъц илдян башлайараг бир груп алимин истяйи иля «Гят» бящсляриндян олан цсулдан хариъ дярсляриня башлады вя бу дюврц щиъри-гямяри тарихи иля 1370-ъи илдя баша вурду. Мцхлис бяндяниз дя бу дюврдя вя ондан сонракы дюврлярдя онун аз сайлы тялябяляри сырасына дахил олуб, Имам Тцркийяйя сцрэцн едиляня гядяр онун дярсляриндян файдаланмаьа давам етмишям. О, там ики дювря цсул дярсини тядрис етди вя дюврлярин щяр бириндя цсул елминдя йени нязяриййяляри ортайа гойду вя онун дярсляри ахырынъы нязяриййяляри иля бирликдя «Тящзиб-ял-цсул» адлы цч ъилдлик китабда няшр олунмушдур вя хариъ цсул мцдяррисляри щазырда бу китабдан истифадя едирляр.

Фигщ нюгтейи-нязяриндян «Зякат», «Тящарят» «Мякасебе мящрумя» (Щарам эялирляр), «Бий вя хяйарат»(Тцарят вя щцгуглар) вя бязи хцсуси фясилляри тядрис етмишдир. Хошбяхтликдян бу китабларын бюйцк бир щиссяси Имамын юз гяляминин мящсулудур вя ашаьыдакы китаблары эюстярмяк олар.


  1. «Яттящаря» - Гум шящяриндя ики ъилддя чап едилмишдир.

  2. «Ялмякасябял мящрумя» - Гум шящяриндя ики ъилддя чап едилмишдир.

  3. «Китабял бий вял хийарат» - Онун бир щиссясини Гумда вя даща ящямиййятли щиссясини Няъяфдя тядрис етмишдир. Бцтцн бу бящсляр чап олунмушдур.

Бу ясярлярдян ялавя, мярщум Сеййид Исфащанинин «Вясилятян-няъащ» китабына, мярщум Сеййид Йяздинин «Урвятцл вусга» китабларына шярщляр йазмыш, тягрибян фищгин бир дюврцнц арашдырмышдыр. Бу ики алимин нязяриййяляринин хцласясини бу шярщлярдя изащ етмишдир. О, «Вясилятянняъащ» китабына олан шярщини щиъри-гямяри тарихи иля 1315-ъи илдя башламыш вя щиъри-гямяри тарихи иля 1372-ъи илдя баша вурмушдур. О, бу дюврдя гейри-фигщ ишлярля даща аз мяшьул олурду вя даща чох бу шярщи йазмагла мяшьул иди. О, «Црвятул вцсга»йа йаздыьы шярщи биринъи китаба йаздыьы шярщин бир щиссяси щесаб едирди. Цмумиййятля, сон заманларда йазылмыш фигщ китаблары арасында мярщум Сеййидин «Вясиля» китабыны даща гиймятли щесаб едирди. Щаким режим Шямси тарихи иля 1343-ъц илдя (1964) ону Тцркийяйя сцрэцн едян заман «Вясиля»ни йенидян йазмаьы вя ещтийаъ дуйулан мясяляляри она ялавя етмяйи гярара алды. Китабда онун цчдя бири гядяр ялавяляр едилдикдян сонра щямин китабы, «Тящрирял вясиля» ады алтында чап етди. Бу ъящятдян, бир щиссяси Тцркийянин Бурса шящяриндя, диэяр щиссяси ися Няъяфдя йазылмыш бу китаб онун фигщ елминдя дярин елмя малик бир устад олдуьуну эюстярян ясярдир. Сон заманлар няшр едилмиш вя бир чох мясялялярин щядисляр васитясиля изащ едилмиш Щязрят Иманын ингилабдан сонракы фитвалары гиймятли фигщ ясярлярдир ки, онун фигщ елминдяки мягамыны эюстярир. Хам вя надан адамларын бейинляриндян сызылан йеткин олмайан тяфяккцрлярин яксиня олараг онун яняняви вя ъяващири фигщя бюйцк мараьы олмушдур. О, ясасян башга методлары дягиг билмирди. Щятта бир эцн она тяклиф олунду ки, щювзянин «Шяфа» вя «Ясфар» кими дярс китабларында дяйишикликляр едилсин. О бу дяйишикликляря разы олмады вя деди: Бюйцк китабларын асанлашдырылмасы вя ихтисар едилмяси тяляблярин мясяляляри дяриндян юйрянмялярини азалдыр. Щягигилийи горуйун вя йени цсуллары дягиг йохламалар олмадан тятбиг етмяйин.
5. Иманын мюминлик юлчцсц.

Щязрят Имам ъаванлыьынын илк чаьларындан рийакарлыьын бцтцн нювляриня гаршы чыхырды. Ейни щалда, башга тялябяляр вя алимляр кими эцндцзляр тящсил алыр, цнсиййят мяълисляриндя иштирак едир, пянъшянбя вя ъцмя эцнляриндя чох вахт динъялмяк цчцн Гум шящяринин кянарына эедирди вя беля мяълислярдян бящрялянирди, лакин эеъяляр биткин абидляр кими мябуд иля сирлярин бюлцшдцрцрдц. Щямин ъаванлыг илляриндян, йяни 27 йашындан башлайараг ъанында эцъц галынъайадяк эеъя намазларыны тярк етмяди. Щяйатынын ян чятин анларында беля. Щятта Парисдян Тещрана гайытдыьы эеъядя эеъя намазыны тяййарядя гылмышды. Дуалар арасында «Сяъъадиййя сящифясиня» хцсуси ряьбятля йанашырды вя бу фикирдя иди ки, дуаларын арасында щеч бир философун дцшцнъясинин йетишмядийи бир чох ирфаны вя фялсяфи мясяляляр вардыр. Мцнаъатлар ичярисиндя «Шяябаниййя» мцнаъатларыны даща чох севирди. Рамазан айында дуаларын охумасына хцсуси олараг йанашырды. Щиъри-гямяри тарихи иля 1347-ъи илдя Имам Баьыр Яляйщяссяламдан нягл олунан сящяр дуасына эюзял бир шярщ йазмышды вя мялякляри сейр етмяк истяйян ашиглярин вя арифлярин цряклярини йериндян ойнатмышды. Зийарятляр ичярисиндян «Ъамея зийарятляри»ни даща чох севирди вя Ящли-бейт имамларынын бцтцн щярямляриндя бу зийарятин охунмасына хцсуси баьлылыг эюстярирди. Намаз вахты илащинин иззят вя ъялалына гярг олурду вя бу йюнцмдя йаздыьы ики гиймятли китабында ирфаны вя илащи бящсляри шярщ вя изащ едир. Бу ики китабын биринин ады «Адаб яссяла» (Намазын ядябляри), диэяринин ады ися «Ясрар яссяла» (Намазын сирляри) адланыр. Щяр ики китаб охшары аз тапылан няфис китаблардандыр. Хцсусян «Ясрар яссяла» китабы щягигятян намазын сирляринин китабыдыр. Щалбуки бу ад алтында няшр едилмиш диэяр китаблар онун фикринъя «Ясрар яссяла» дейил, «Адаб яссяла» сайылырды. Философлар ичярисиндя о, Сядрялмоталещин мяктябиня баьлы иди, арфиляр вя ирфан тящгигатчылары арасында ися Гази Сяид Гумийя ян чох ряьбят бясляйирди. Беля ки, онун «Тювщид» китабынын цзцнц шяхсян юзц кючцртмцшдц вя онун уъа фикирлярини чох бяйянирди. Гази Сяид Гуминин китаблары арасында онун «Ярбяин» китабыны даща чох гиймятляндирирди. Йалныз ян йахын адамларынын шащид олдуьу хцсуси анларда бязи ирфан китабларыны охуйан заман эюзляриндян мирвари кими эюз йашы ахараг, йанагларына сцзцлцрдц.


6. Ядяби юлчцсц вя йарадыъылыг цсулу.

О, илк дюврлярдян йарадыъылыьа хцсуси баьлылыьы олан зювглц бир инсан иди. Эюзял хятти вар иди вя нястялиг йазысынын мащир устасы иди. Онун хятти биринъи дяряъяли хятлярдян сайылырды. Онун 1346-1349-ъу иллярдя йаздыьы вя щазырда мяним йанымда олан китаблары онун сяняткарлыгда вя йарадыъылыгда малик олдуьу гцдряти эюстярирди. Онун эюзял шаирлик истедады вар иди вя о юзцнцн бу истедад вя зювгцндян ящли-бейтин тяряннцмц цчцн истифадя едирди. Мярщум Айятуллащ Щаеринин заманында Имам-Зяман ялейщяссяламын тявяллуду мцнасибяти иля йаздыьы «Бащариййя»ляри Гум елми щювзясинин ядяби топлантыларынын бязяйи иди. Онун Щафизин диваны бойда диваны вар иди вя тяяссцфляр олсун ки, бу диван онун евиндян оьурланмышдыр вя индийя гядяр тапылмамышдыр. Лакин, она баьлы адамлар онун «Бащариййя»ляринин бязиляринин цзцнц кючцрмцш вя онларын бир щиссяси Имамын язиз ювлады мярщум щюъъятцлислам аьайы Сеййид Ящмяд Хомейни тяряфиндян топлу щалына салынмышдыр. О, йарадыъылыьында гыса, лакин мяналы ъцмлялярдян истифадя едяр, мюминлярин мцшрикляря вя кафирляря гаршы йюнялмиш вя дюйцшкян бир цсул иля гарышмыш арифлярин эюзял вя рущ охшайан сюзляриндян истифадя едярди. Щярякатын яввялиндян башламыш, ахырынъы эцнцня гядяр йаздыьы бяйаннамяляр дедикляримизин сцбутудур. О, яруз елмини вя гафийяни «Дарвин фялсяфясинин тянгиди» китабынын мцяллифи мярщум Щаъы Шейх Мящяммяд Рза Исфащанидян юйрянмишдир. Онун гядим вя йени астрономийадан да кифайят гядяр мялуматы вар иди.



О, щиъри-гямяри тарихи иля 1347-ъи илдя 27 йашында икян мярщум Айятуллащ Щаъы Мирзя Мящяммяд Сягфинин гызы иля евлянди вя бу издиваъдан онун ики оьлу вя цч гызы дцнйайа эялди. Онун ювладларынын щяр биринин юзляриян мяхсус мягам вя мцвяффягиййятляри олмушдур вя вардыр. Онун бюйцк оьлу мярщум Айятуллащ Щаъы Аьа Мустафа елми вя мяняви камиллик бахымындан атасынын икинъи нцсхяси иди. Лакин, яъял ону атасындан тез айырды. Йаздыьы вя чап олунмуш олан елми ясярляри онун бюйцк истедада малик бир шяхс олдуьуну эюстярир.
Фарс дилиндян тяръцмя етди:

Салещ Достялийев


1 Тюврат нязярдя тутулур.






Если бы можно было отоспать смерть в рассрочку! Станислав Ежи Лец
ещё >>